Thursday, August 18, 2011

kuiz merdeka part II

Kali ni ada kuiz kemerdekan part II., tapi aku tak dapat join sebab masa ni aku cuti..gik daftar adam kat sekolah..., korang mesti dapat jawab soalan ni...sebab ..korang kan tererrr..hihi :)




1. siapakah Perdana Menteri Malaysia ke 3?

2. Bilakah Tun. Dr Mahathir Mohamad mengisytiharkan nama Jalur Gemilang pada bendera Malaysia?

3. perjanjian Persekutuan yang ditandatangani oleh Raja-Raja telah mengembalikan Tanah Melayu ke pangkuan orang melayu, kedaulatan raja-raja, hak keistimewaan dan hak kewarganegaraan. bilakah tarikh perjanjian tersebut ditandatangani?


4. bilakah Pilihanraya Persekutuan pertama diadakan?


5. tahun berapakah singapura keluar daripada persekutuan Malaysia?


6. Bunga raya atau hibiscus rosa telah dipilih sebagai bunga kebangsaan pada 28 julai 1960. siapakah Perdana menteri ketika itu yang memilih bunga raya sebagai bunga kebangsaan?


7. pada tahun berapakah kabinet pertama tanah melayu dibentuk?


8. selepas peristiwa 13 mei 1969, satu majlis ditubuhkan untuk mencari punca dan penyelesaian agar tragedi tersebut tidak berulang lagi. namakan majlis tersebut?


9. dasar ekonomi baru (deb) merupakan satu program sosioekonomi di malaysia yang diperkenalkan oleh perdana menteri Tun Abdul Razak. matlamat tersurat deb adalah untuk mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional. pada tahun berapakah deb dilancarkan?


10.tahun berapakah sukan komanwel malaysia diadakan?



-amik kt google ler-

No comments:

Post a Comment

tabung ayam saya belum penuh ...

thanks a lot......^_^